Tror du på alt hvad du læser?

Sådan spotter du fake news.

Biblioteket er din guide i informations- og nyhedsjunglen. Husk at du altid kan spørge hos os, både hvis du er i tvivl om ægtheden af noget du har læst, og hvis du generelt er på jagt efter viden.

I samarbejde med Danmarks Biblioteksforening sætter vi på Esbjerg Kommunes Biblioteker, sammen med landets øvrige folkebiblioteker, netop nu fokus på den stadigt voksende brug af falske nyheder. Især på hvordan vi som almindelige borgere selv kan spotte hvornår der er tale om fake news.

I anledning af kampagnen, uddeler vi bogen ”Den der råber lyver” gratis på alle vores biblioteker. Hvis du ikke når det i tide, ligger bogen frit tilgængelig på nettet.

Brug dit lokale bibliotek – både for din egen og for demokratiets skyld!

Her er en enkel 6-trins guide, som du hurtigt kan bruge, hvis du er i tvivl om hvorvidt en nyhed holder vand eller ej.