Skal du skrive DHO i gymnasiet?

Af Anonym ( )
10.05.20
Du kan finde materialer til din dansk-historie opgave via bibliotekets digitale tilbud.

Faktalink.dk

Et godt sted at starte din informationssøgning. Her finder du artikler om mange emner, og artiklerne giver et godt overblik. Artiklerne er typisk på 5-10 sider og de er skrevet af journalister, bibliotekarer eller andre fagpersoner. Skal du fx skrive om Krigen 1864, kvinders valgret eller Kanslergadeforliget, kan du med fordel starte med Faktalink.dk

Danmarkshistorien.dk

Et must, når du skal finde materiale til din opgave om Danmarks historie. Hjemmesiden er udarbejdet af historikere på Århus Universitet, og her er tema- og oversigtsartikler om Danmarkshistorien fra oldtiden til nutiden. Det er også på Danmarkshistorien.dk, at du finder en stor del af dit kildemateriale til historieopgaven, - her er nemlig links til taler, interviews og andre førstehåndskilder.

Forfatterweb.dk

Til den danskfaglige del af opgaven kan du med fordel se på Forfatterweb. dk Her finder du artikler om de fleste store danske forfattere. Skal du fx analysere digte af Yahya Hassan, noveller af Tove Ditlevsen eller tekster af Herman Bang, er det her, du kan læse om forfatternes baggrund og blive klogere på den samtid, som forfatteren skrev i.

Litteraturlister

Når du skal aflevere din opgave, skal opgaven indeholde en litteraturliste over den litteratur, du har brugt. I Litteraturlisteautomaten.dk finder du en lettilgængelig skabelon til at lave en litteraturliste til din opgave, og når du bruger Litteraturlisteautomaten.dk sikrer du dig, at litteraturlisten bliver korrekt, og at du har alle oplysninger med.

Faktalink & Forfatterweb - Du skal være indmeldt som låner, for at få adgang til Faktalink og Forfatterweb eller med dit UNI login, hvis dit gymnasium giver adgang til databaserne.

Er du ny låner på biblioteket? Se hvordan du opretter dig selv som låner

Kontakt os gerne

Har du et spørgsmål til os, så send en mail til biblio@esbjergkommune.dk

Du har selvfølgelig også mulighed for at skrive til os, via vores Facebookside