Vild natur hvor du bor

20.04.20
Tag børnene med ud og gør haven vild igen.

Den danske natur er trængt, der bliver færre insekter, dyr og planter. Nogle af dem er ved helt at forsvinde. Det er bla. fordi der ikke er meget vild natur tilbage i Danmark. Vi har alt for pæne haver, uden bunker med haveaffald, grene osv.

Insekthotel i haven

I som familie kan være med til at genskabe den vilde natur, der hvor I bor - hvert fald det vilde insektliv. Prøv at lave et insekthotel i haven. Det er sjovt og lærerigt for både børn og voksne.

Her kan du se et par videoer om hvor nemt det er.

Videnscenteret Bolius på Youtube: Sådan bygger du et insekthotel

4H Danmark på Youtube: Få flere insekter i din have

Hvis du vil have mere inspiration til at bygge dit eget insekthotel, så brug #insekthotel på Instagram. Så kan du finde et hav af forskellige udgaver, som du kan forsøge dig med.

Apps fyldt med insekter og andre dyr

Du kan blive klogere på insekter og andre dyr i vores natur, ved at bruge forskellige apps.

Naturbasen
Naturbasen er en app der kan hjælpe dig med at genkende insekter, dyr og planter. Du kan både se hvilke dyr der er i dit område og finde informationer og billeder af 40.000 arter. Appen giver dig også mulighed for at indberette dine egne fund af vilde dyr, planter og svampe til Naturbasen.

Her finder du Naturbasen til android og her finder du Naturbasen til iOS

Rytmeinsekterne
Rytmeinsekterne er en app med musikalske insektfortællinger. Med musik og animationer bliver du præsenteret for de forskellige smådyr, i et eventyrligt krible krable univers. En sjov måde at forblive i insekternes verden sammen med dit barn, hvor du bla. kan lave din egen insektmusikvideo.

Her finder du Rytmeinsekterne til android og her finder du Rytmeinsekterne til iOS

God fornøjelse med dine VILDE naturoplevelser og husk at tjekke eReolen GO og eReolens naturbøger ud.
/ Marianne