Vikingelegeplads i Ribe

Lad turen gå til legepladsen i sommerferien

03.07.23
og oplev de sejeste eventyr.

Esbjerg Kommune er fuld af gode udendørsoplevelser. Der findes mange naturperler og sjove legepladser i kommunen. Flere af dem har et specifikt tema med masser af inspiration til spændende og udfordrende lege - og flere af dem kan kobles op på fantastiske fortællinger og spændendende fakta. Tag biblioteket med og få masser af inspiration til jeres næste udendørseventyr.

Viking for en dag!

På vikingelegepladsen i Ribe kan du blive viking for en dag. Tag ud på togter og udkæmp kampe, måske mod dine forældre?
Du kan lære alt om vikinger og hvordan de levede eller møde vikingedrengen Lille Svend og hans grimme onkel Halgrim i bøgerne herunder.

Guldlok og Guldager

I Guldager findes en legeplads med temaet Guldlok og de tre bjørne. Læs bogen sammen med dine børn og smut derefter ud på legepladsen og leg historien ind med kroppen. Det er sjovt for både voksne og børn.
Du kan læse eventyret herunder.

Brødrene Grimm i Hjerting

Ved Hjerting Strandpark findes en ni meter lang fladfisk; en flynder, som er hentet fra Bdr. Grimms eventyr Konen i muddergrøften. Du kan lytte til/læse eventyret herunder.

Elverne i Grimstrup og troldene i Tjæreborg

Skovbrynet i Grimstrup er fyldt med eventyragtige træer med krogede grene og stammer; måske du her møder elvere og trolde? I Tjæreborg finder du et troldehul og en elverhøj. Fantasien kan i hvert fald få frit løb, hvis du lader den.
Læs herunder om Elverprinsessen Elvira eller troldene fra Sissel Bøes fantastiske fortællinger i Troldeliv-bøgerne.

Broen og bukkene i Vognsbøl

I Vognsbøl Parken finder du et fantastisk eventyrland, hvor der bl.a. findes en fin bro, som er perfekt til at lege De Tre Bukke Bruse på. Læs eventyret herunder.

Pirater i Kvaglund

Både i Byparken og på Søfartslegepladsen i Kvaglund, kan du lege, at du er pirat på et skib. Du kan læse mere om pirater og moderne skibe herunder.

Havheksen i Veldtofte

I havheksens verden i Veldtofte dykker vi helt ned på havets bund. Her gemmer en gammel blæksprutte i kampesten sig. Læs mere om havets dyr herunder.

Kampfly og månebiler

På Flyvelegepladsen i Tarp kan du bl.a. lege, at du er en pilot i et kampfly udskåret i træ og på Rumfartslegepladsen i Sønderris kan du bl.a. køre i månebil i det ydre rum. Hvis du vil vide mere om flyvemaskiner og hvad en pilot laver eller læse om rummet og astronauter, så kan du læse bøgerne herunder.

Er du til street sport?

Så kan du i Esbjerg midtby, Norgesgade finde en aktivitetsplads for større børn med bl.a. basket- og multibane, samt klatrevæg og ved Museumspladsen er der petanquebane, basket- og skateboardbane. Så grib dit board eller din bold og kom afsted.

Røvere og soldater i Bramming

Den bedste scene for den klassiske røver og soldater leg, finder du ved de to klatretårne i Bramming. Læs herunder om en rigtig soldats arbejde eller eller lyt til en historie om en skøn røverbande.

I Gørding ligger verdenen for dine fødder

Verdensskoven er et mekka for den opdagelsesrejsende. Du finder en optegning af Sydamerika og Afrika og legepladsens skilte viser jer mod både Ønskeøen og Månen.
Følg Peter Pans eventyr på Ønskeøen eller følg den opdagelses rejsende James Cooks forunderlige rejse.

Historiens vingesus i Ribe

I Ribe finder du Riplay, Danmarks største legepark. Her kan du klatre i det 104 meter lange klatreunivers. Du kan flyve om kap med trækfuglene i svævebanen ved vadehavsområdet. Vil du mærke historiens vingesus, må du en tur op i den høje stormflodssøjle, gå på opdagelse i Riberhus Slot eller se om du kan klare at balancere på Galgebakken. Men hvad er en stormflod? Hvordan var der i Ribe i gamle dage? Og hvorfor hedder de trækfugle?

Legepladser i Esbjerg Kommune

Find flere legepladser på OplevEsbjerg.dk