Medici TV er Netflix for klassisk musik

Af Lissi Møller

Medici TV er Netflix for klassisk musik - og i stedet for at kategorisere sit indhold i film og serier af forskellig art – så inddeler Medici sit indhold i koncerter, operaer, balletter, dokumentarer og master classes. Medici spænder vidt – fra barok til nyere kompositionsmusik – og fra Mozart til Gershwin, og rører ved grænsen til jazz.

Koncerter

Blandt de nuværende 1148 koncerter, der pt. er tilgængelige, vil jeg anbefale to.

Den første er en koncert med Münchner Philharmoniker under ledelse af Valery Gergiev indspillet i 2018. Første halvdel af koncerten er Brahms Klaverkoncert no. 2 spillet af solisten Yuja Wang. Den unge kinesiske pianist (født 1989), har i allerede i mere end 10 år gjort sig bemærket på alverdens musikscener. Primært for sit store musiske talent, og lidt for sine smukke kjoler og sit stærke nærvær, når hun giver koncert. Anden del af koncerten er Mahlers Symfoni no. 1, hvor den russiske dirigent Gergiev giver os sin fortolkning af værket.

Den anden koncert har et helt program helliget komponisten Maurice Ravel. Koncerten blev opført i 2018 i anledning af, at den italienske dirigent Ricardo Chially fejrede 30 år med Lucerne Festival. De 4 værker er: Valses nobles et sentimentales, La Valse, Daphnis et Chloé suiterne nr. 1 og nr.2. Koncerten afsluttes med en forrygende udgave af den populære Boléro.

Opera

Blandt operaerne vil jeg anbefale en udgave af Puccini’s La Boheme, som scenografisk er henlagt til et rumskib på vej til månen! Operaen er produceret i 2017 i et samarbejde mellem Opera National de Paris og et fransk TV-selskab – og er lidt mere end en opera filmet på en scene. Hovedpartierne Mimi og Rodolfo synes af Nicole Car og Atalla Ayan. Den musikalske ledelse står Gustavo Dudamel for. Normalt henlægges La Boheme til det parisiske bohememiljø i 1830, hvor man følger en flok fattige kunstnere en juleaften. Hvis man har mere lyst til at se operaen i en opsætning, der minder mere om den oprindelige, er der 3 andre udgaver af La Boheme på Medici TV.

Ballet

Af de mere end 100 balletter – er jeg faldet for en meget traditionel udgave af Tchaikovsky’s Nøddeknækkeren. Den smukke velkendte musik med Blanchine’s koreografi, får virkelig vinger. Det sker når New York City ballet med balletmester Peter Martins i spidsen, sætter alle sejl til, for at skabe den rigtige julestemning. Produceret i 2011, dirigeret af Clotilde Otranto.

Dokumentarfilm

Medici TV har ikke mindre en 1273 dokumentarfilm, om kunstnere og igangsættere indenfor den klassiske musik – igen meget bredt forstået. I et af yderområderne har jeg fundet en dokumentarfilm om tangomusikkens fornyer Astor Piazzolla. Tango var traditionelt en folkedans, som opstod i Argentina i slutningen af 1800-tallet. Musikken var tilsvarende en form for folkeeje, og Piazolla mødte stærk modstand, da han begyndte at komponere tangomusik.

Master class

En master class giver adgang til maskinrummets inderste, når musikerne arbejder. I denne master Class er det Evangaline Benedetti, der underviser sin unge student Danielle Akta i Saint-Säens Cello koncert no 1. Man får et fint indblik i teknikken og udtryksmåderne i denne enetime.