5. december - Ex

05.12.22
”Han oksede forbi de sidste huse inden bevoksningen ved Fiskerimuseet og kom i læ. Træernes øverste grene rasede mod himlen. På højre hånd dukkede Fiskerimuseet op. I mørket lignede den bastante bygning en middelalderfæstning. Et skelet fra en kaskelothval lå ved indgangen. Knoglerne slørgrå i mørket, ribbenene lange og spidse som spid.”

”Ex” fra 2012 er en velfungerende psykologisk gyser, hvor der er kælet for personerne, miljøet og detaljerne. Den er skrevet af én af Danmarks dygtigste gyserforfattere – en forfatter der bor her i Esbjerg.

Teddy Vork (f. 1977) bruger i ”Ex” Esbjerg som bagtæppe for fortællingen. For dem der kender Esbjerg, er der noget ekstra at komme efter, men for alle andre fremstår både byen og miljøskildringen troværdig. Teddys seneste roman ”Mulm” fra 2020, der også foregår i Esbjerg, er for øvrigt ved at blive filmatiseret.