Fokus på forfatteren Kirsten Thorup f. 1942

30.03.20
Endnu en roman har netop set dagens lys fra hendes hånd med titlen ”Indtil vanvid indtil døden”. Den foregår under 2. verdenskrig.

Med dette som udgangspunkt vil jeg gerne sætte fokus på denne forfatter. Jeg har læst langt de fleste af Kirsten Thorups romaner med hendes debutroman ”Lille Jonna” som den første.

Jeg ser Kirsten Thorup som en forfatter, der med sit levede liv og sin livserfaring er blevet en formidler, der fået mere og mere med i sine romaner til os læsere. Sådan en forfatter er spændende at følge, synes jeg.

Jeg har endnu ikke læst den nyeste roman, men jeg har den i hænderne, så det bliver den næste bog, jeg går i gang med. Den glæder jeg mig til at læse.

Få kendskab til Kirsten Thorup

Filmstriben vil jeg gerne anbefale at se dokumentaren fra 2017 Hjemme i verden med Kirsten Thorup. Intet pegede på, at den unge Kirsten Thorup (f. 1942) skulle blive forfatter og i filmen fortæller hun om sit liv og sin kunst - og forholdet imellem dem. Med nedslag i romanerne og teaterstykkerne gennem 50 år får vi ikke bare forfatterens egen historie, men samtidig oplever vi også de kraftige forandringer i samfundet, som forfatterskabet både afspejler og kommenterer.

Kirsten Thorup på forfatterweb.dk

Kirsten Thorup på KVINFO

Kirsten Thorup på Litteratursiden

Forfattertips fra Kirsten Thorup på Youtube
I det hele taget en anbefaling til at gå på Youtube og søg på forfatteren.

/ bibliotekar Karin Rask Kristiansen

Er du interesseret i bøgerne herunder? Så log ind på bibliotekets hjemmeside og gem titlen i din Huskeliste. Så kan du låne bogen, når biblioteket åbner igen.