Janis - Little Girl Blue fra 2015

01.04.20
__________

En dokumentarfilm om en af de største soul-, rock- og bluessangerinder gennem tiden, Janis Joplin (1943-1970).

Gennem interviews med hendes søster og bror, barndomsvenner, andre musikere, TV værten Dick Cavett og andre, samt hendes breve til forældrene, hører vi om hendes liv og musik. Janis Joplin voksede op i Port Arthur i Texas. Hendes ungdomsår var præget af drillerier, som fortsatte da hun flyttede til Austin.

Hendes talent for at synge blues med sin kraftfulde stemme, og kopiere afroamerikanske bluessangerinder som Odetta Holmes og Bessie Smith nærmest til perfektion, er åbenlyst. Hun flytter til San Francisco, hvor hun føler sig hjemme, og hendes karriere begynder at tage fart. Hun bliver forsanger i bandet Big Brother and The Holding Company, og opnår stor anerkendelse for sin optræden ved Monterey Pop Festival i 1967.

Senere danner hun Kozmic Blues Band, som hun optræder med ved Woodstock Festival i 1969. Hun er i sit es på scenen. ”Being on stage is the best thing that happened to me”, udtaler hun i filmen. Men væk fra scenen tager hendes usikkerhed og ensomhed over, og alkohol og stoffer fylder meget.

I 1970 er hun blevet stoffri, men et enkelt fix bliver fatalt for hende. Filmens afsluttende fortælling om hendes død til tonerne af sangen Little Girl Blue er meget bevægende. Filmen er naturligvis krydret med masser af hendes musik og fantastisk indlevede sang.

Filmen anbefales på det kraftigste.

Filmen kan ses på Filmstriben.dk

/ Ole