Jazz til nytårsdag og andre stille vinterdage

01.01.24
Efter nytårsaften kan det være rart at lytte til lidt stille og behagelig musik. Derfor får du otte anbefalinger af danske, og et enkelt udenlandsk jazzalbums til stille vinterdage. Flere af dem med indspilninger af gamle danske sange samt salmer, men fælles for dem alle er, at der er tale om stille og særdeles god dansk jazz. De er ikke rangordnet, men vist i tilfældig rækkefølge, og kan streames via diverse musiktjenester eller bestilles på CD. God fornøjelse!

Jørgen Emborg: Swan Songs (2020)

Katrine Madsen: Winter Sun (2020)

Et album med en blanding af Katrine Madsens egne kompositioner og coverversioner af fx Joni Mitchells ”Both Sides Now”. En smukt og nøgent udtryk kun med Katrine Madsen på klaver og sang.

Christina von Bülow Trio Spiller Bent Fabricius-Bjerre (Feat. Jacob Fischer)

Christina von Bülow lavede i 2004 dette album med skønne fortolkninger af en perlerække af sange fra Fabricius-Bjerres sangkatalog. Von Bülow på altsaxofon akkompagneres af Jacob Fischer på guitar. Lyt fx til en fortryllende udgave af “Nøglen Til Paradis”

Bremer/McCoy: Utopia (2019)

Lyt til bassisten Jonathan Bremer og tangentspilleren Morten McCoy og deres fantastiske drømmeagtige jazz på numre, som man svømmer hen til fx ”Dråber”, ”Salme”, ”Åben Bog” eller ”Højder”på deres fjerde album udsendt på det amerikanske pladeselskab Luaka Bop.

Jazz På Dansk: Jule- og Vintersange (2016)

Jazz På Dansk er pianisten Martin Schack fra Ribe samt Morten Ramsbøl på bas, Michael Olsen, saxofon og Morten Lund, trommer. Lyt fx til smukke versioner af julesalmer og vintersange som ”Det er Hvidt Derude” og ”Dejlig Er Jorden”.

Hvalfugl: Øjeblikke Vi Husker (2020)

Den aarhusianske trio Hvalfugl udgav i 2020 efter ”Som En Faldskærm” fra 2019 endnu et smukt album. De er lidt ”i familie med” Bremer/McCoy, men anvender lidt flere instrumenter – klaver, bas, guitar – og på denne plade også lidt trompet og cello. De betegner selv deres musik som ”Sfærisk moderne jazz med rødder i den nordiske musiktradition” Lyt til de instrumentale drømmebilleder på fx ”Snefald Over Fjorden”, ”Vandrer Mig Til Ro” eller ”Funklende Blikke”

Olivier Antunes: Arching (2005)

Antunes er uddannet fra Vestjysk Musikkonservatorium i Esbjerg. Her optræder han med bassisten Jesper Lundgaard med en blanding af danske sange, salmer og jazzstandards. Lyt gerne til smukke udgaver af ”Giv Mig Gud En Salmetunge”, ”The Old Country”, ”Tit Er Jeg Glad” eller ”Autumn Leaves”

Clara Vuust: A Winter Tale (2015)

Hør smukke udgaver af danske vintersange og -salmer fx ”Det Er Hvidt Derude” og ”Skyerne Gråne Og Løvet Falder” med Clara Vuust og hendes klare og smykke røst. Albummet er fyldt med skønhed og melankoli.

Vuust bakkes op af pianisten Francesco Cali, klarinettisten Nico Gori, guitaristen Jeppe Holst samt bassiten Andreas Hatholt.

Bill Evans: Everybody Digs Bill Evans. Riverside Records, 1959

Fra det album er der især to skæringer, som vil være særdeles helbredende og helende at lytte til.
Først og fremmest er det ”Peace Piece”, som er et smukt nummer udelukkende med Evans på klaver. Det 6 minutter og 44 sekunders stille og nærmest sfærisk nydelse. Det andet nummer er i familie med ”Peace Piece”, og er en stille udgave af standard’en ”Some Other Time”, som Evans også indspillede til ”Waltz For Debby”-albummet.
Men her er det et mere ”nøgent” udtryk, hvor hverken bassist Sam Jones eller trommeslager Philly Joe Jones, som ellers medvirker på pladen, er med. Begge numre er ren nydelse at lytte til.

Albummets øvrige musik er ligeledes meget lytteværdig, men knap så stilfærdig. Er det slemt nytårsdag, må du skrue lidt ned for musikken! Lyt blot til ”Young And Foolish” eller ”What Is There To Say?” med deres stille elegance. Eller hør de udødelige standards “Tenderly” med megen improvisation og “Night And Day” i en ret alternativ og meget rytmisk udgave.