Kortlægningen af Danmark

24.03.20
__________

Der er noget helt særligt ved at kigge på historiske kort. Ikke mindst fordi gamle kort er utroligt smukke, men de fortæller også en hel masse historie.

”Kortlægningen af ” af Peder Dam er på alle måder en stor bog. Det er en rigtig coffee table bog, som man kan nyde for de mange fantastisk smukke gengivelser af danmarkskort, eller man kan fordybe sig i beskrivelserne af kartografiens historie op gennem tiden.

Hovedvægten ligger på perioden fra 1400 tallet og frem, og der er rig mulighed for at følge udviklingen fra de første skæve gengivelser af Danmark til de mere nøjagtige kort, vi kender i dag.

Der er bykort over flere danske byen - se f.eks. kort over København fra dengang byen stadig kunne være inden for voldene, eller du kan se kortet fra grundlæggelsen af Fredericia med fæstningsværker og by.

Bogen medtager de Skandinaviske lande, Island, Færøerne og Grønland, samt de danske kolonier. Her finder du f.eks. Hans Egedes kort over Grønland eller kort over sukkerplantagerne på Sankt Croix.

Log ind på bibliotekets hjemmeside og gem titlen i din Huskeliste. Så kan du låne bogen, når biblioteket åbner igen.

/Elsebeth