Nordamerika - tema om danskere i verden

27.03.23
Omkring 250.000 danskere bor i dag i udlandet, og op igennem tiden har danskere sat markante aftryk rundt omkring i hele verden.

Danske filmstjerner i Hollywood

Vidste du, at Danmark faktisk har været med helt fremme i forhold til filmstjerner? I begyndelsen af 1900-tallet var danskerne Asta Nielsen og Karl Dane med helt fremme på især stumfilm, hvor de spillede med på højde med en række andre store stjerner.

Fuld fokus på danskere i verden

Fra uge 10-16 sætter landets biblioteker sammen med DR fokus på nogle af de danskere, som er rejst ud i verden for at søge lykken med både positive og negative udfald som resultat af de ting, de har gjort. Sideløbende med DR's fyrtårnsserie "Danskere i verden" præsenterer bibliotekerne danskere med afsæt i en verdensdel, og denne gang har vi Nordamerika som omdrejningspunkt.

Kom ned på dit lokale bibliotek og oplev udstillinger om de forskellige kontinenter, arrangementer og aktiviteter om danskere, som er rejst ud i verden.

Kender du måske en dansker, som har bosat sig i udlandet?

DR-serie "Danskere i verden"

Bibliotekerne samarbejder med DR, som sideløbende med bibliotekernes kampagne hver søndag i seks uger sender en programserie om kendte og mere ukendte danskere, som er rejst ud i verden og på forskellig vis har sit aftryk.

I tredje afsnit af DR-serien "Danskere i verden" bliver vi klogere på Nordamerika og de danskere, som rejste over Atlanten i jagten på den amerikanske drøm. Denne gang stifter vi nærmere bekendtskab med tre personer, som på hver deres måde har sat dybe spor i Nordamerikansk historie - der er tale om Lars Ulrich, trommeslager i bandet Metallica, William S. Knudsen, øverste direktør i General Motors og Karl Dane, en stor skuespiller inden for stumfilm-genren.

Dansk familie i Canada

Biblioteket har fået kontakt til en dansk familie, som lige nu er bosiddende i Ottawam, Canada. Familien består af far Kenneth, mor Katrine og deres to børn, Ida-Marie på 15 år og Mads på 12 år.

Familien havde et ønske om at opleve en anden kultur og give børnene udsyn og vise, at der er mange forskellige måder at leve på. Børnene går i skole og oplever at afprøve en masse nye aktiviteter som fx ski og snowboard hele vinteren.

Datteren Ida-Marie fortæller bl.a. at: "Jeg er blevet mere åben over for andre og har opdaget, at man godt kan have noget til fælles med folk og have det sjovt sammen, selvom man umiddelbart er meget forskellige".

Herunder har vi samlet lidt litteratur, hvor du kan læse mere om kontinentet Nordamerika og om nogle af de danskere, som er rejst til denne verdensdel.

Måske får du også lyst til at rejse ud i verden og bosætte dig for en periode...

Materialer