Boganmeldelse

25.10.18
Jeg anbefaler denne bog, da det er en bog, der har efterladt en god oplevelse hos mig. Det kan jeg godt unde andre at få mulighed for også at opleve.

Min vurdering er, at bogen kan læses lige godt af den mandlige som den kvindelige læser. Romanen består af 2 bind. På nuværende tidspunkt har jeg læst bind 1, så det er den jeg anmelder her, men jeg vil helt klart læse bind 2 også.

Forfatteren Birgithe Kosovic er virkelig kommet ind under huden på hovedpersonen Erik Scavenius og formår at give en levende beskrivelse af ham med al den frihed, der ligger i at skrive en fiktiv roman. Romanen er skrevet med direkte afsæt i de virkelige omstændigheder og virker meget troværdig også i forhold til den tid, den foregår i.

Handlingen
Bogen udspiller sig under 2. verdenskrig og har som hovedperson Erik Scavenius, der var dansk politiker og diplomat. Han var under krigen udenrigsminister fra 1940 til 1943 og endvidere statsminister efter Thorvald Stauning fra november 1942 til august 1943. En rolle hvor meget af det, der foregik blev præget af at skulle bevæge sig på et knivsæg. Netop samarbejdet med henholdsvis den danske regering og hensynet indirekte til den danske befolkning og modstandsbevægelsen og ikke at forglemme med Den tyske Værnemagt med Hitler i spidsen.

Krigens jerngreb, der lagde sig også over Danmark, gjorde det vanskeligere og vanskeligere specielt for Erik Scavenuis, der netop forhandlede direkte med tyskerne, at agere på en måde, der kunne tilfredsstille alle. Han kom ofte til at stå meget alene tilbage med sine synspunkter og ligeledes de beslutninger, der blev taget og som skulle føres ud i livet. Scavenius ønskede fremfor alt at bevare så fredelige forhold som muligt fremfor at tyskerne overtog hele styringen.

Bogen handler ikke kun om politik, men rummer også kvinderne i Erik Scavenius´s liv. Dem var der specielt to af. Emma som han gifter sig med i sine unge år, og som giver ham meget faglig sparring, men også modstand. Alice, der er meget yngre end ham møder han under sit ægteskab med Emma og indleder et venskab og senere et forhold til hende. Det bliver også en ensom kamp han må udkæmpe i forhold til de to kvinder.

Mod slutningen af bogen er vi nået til sidste del af året 1942, og her er Erik Scavenius trængt op i en krog både privat og politisk.

Læs mere om forfatteren Birgithe Kosovic her

Bibliotekar Karin Rask Kristiansen