The Basement Tapes – har du været i musikmagasinet for nylig?

Af Anonym ( )
16.06.21
Nede i kælderen på Hovedbiblioteket, hvor de færreste nogensinde kommer, gemmer der sig en lille skat – tusindvis af CD’er, noder og bokssæt.

På vej ned af den firseragtige vindeltrappe rammes man straks af en helt bestemt lugt – en lugt af støv, gammelt papir og fortid. Drejer du til venstre kommer du ned til bibliotekets magasinerede skønlitteratur, men drejer du til højre, kommer du til musikmagasinet.

Her kan du finde alt lige fra Bee Gees, Tyrolervals, Heavy Rock til Miles Davis – ja endda også ting, som du ikke ville kunne finde på streamingtjenesterne. Du finder f.eks. ikke de store bokssæt andet sted, medmindre du selvfølgelig investerer, og det er jo en halv formue, hvis du altså overhovedet kan få fat i det!

I disse bokssæt kan man virkelig komme ned ad en lang og buet vej med alt deres eksklusive indhold – gamle bandfotos, plakater, sangtekster og alt muligt andet. Tag en håndfuld eller to, og sæt dig i de dertil indrettede lænestole, og giv dig hen. Væggene er endda så tykke, at du sagtens kan skyde skylden på den dårlige forbindelse, når konen ringer for at høre, hvor du bliver af, eller du skulle have været til badminton for en halv time siden.

Fysisk vs. digitalt materiale

Nogle ville måske sige, at det er forældet med den fysiske musik. Hvorfor have det stående og fylde, når man kan have det hele digitalt? Og det er da også nemmere – det indrømmer jeg gerne. Men den fysiske musik kan alligevel noget, som streamingtjenesterne og de digitale biblioteker ikke kan. I en tid, hvor vi er blevet vænnet til at kunne shuffle mellem film, musik og andre tilbud ved en lille bevægelse med tommelfingeren, så giver det fysiske materiale en større følelse af dedikation og nærvær.

Nu kunne det lyde som om, at jeg er den der irriterende reaktionære type, som synes alt var bedre i gamle dage. Men faktum er, at jeg er 28 år og skifter mellem digitale og fysiske materialer. Og man skal ikke tage det her indlæg som et forsøg på at prædike, men i højere grad en opfordring. Giv magasinet og de fysiske materialer et skud – du kan jo altid vende tilbage fra kælderen til dine streamingtjenester i skyen.