Bibliotekernes Læsespor – styrk dit skolebarns læsning

Bibliotekernes Læsespor er en ny portal for bibliotekspersonale, lærere, pædagoger og forældre til børn i alderen 6-16 år.

Læsesporet er de danske folkebibliotekers samlede læseindsats forenet under ét fælles brand og med én samlet portal: læsesporet.dk. Her kan du finde masser af inspiration, viden og konkrete koncepter, der kan hjælpe dig med at styrke dit skolebarns læselyst.

Læsesporet samler læseindsatser, som er udviklet og afprøvet af biblioteker landet over, og som er frit tilgængelige for alle, både fagprofessionelle, forældre og biblioteksansatte.

Læsekoncepter tilpasset barnets alderstrin

Læsesporet har inddelt læseindsatserne i indskoling, mellemtrin og udskoling, så du let kan tilgå dem, afhængigt af dit barns alder.

Børn i indskolingen kan for eksempel udfordre hinanden gennem konceptet Læsedysten, hvor børnene samler point ved at lave forskellige aktiviteter såsom at læse højt for deres hamster eller fortælle hinanden løgnehistorier. På den måde giver Læsedysten børnene en anden vinkel på læsning, der også involverer leg, konkurrence og fantasi.

Nye læsekoncepter på vej

Der vil løbende dukke nye koncepter op. Esbjerg Kommunes Biblioteker deltager blandt andet i et projekt om at styrke SFO-børns læselyst, som vi planlægger at lave til et koncept på Læsesporet i løbet af 2021. Husk at holde øje med læsesporet.dk, så du hele tiden er opdateret.

Vil du vide mere?

Så besøg læsesporet.dk, og find materialer og inspiration til dit barn eller din klasse.

Kender du også Sprogsporet?

Bibliotekernes Læsespor er en videreudvikling af Bibliotekernes Sprogspor, som samler aktiviteter omkring sprogstimulering for de 0-6-årige. På sprogsporet.dk finder du viden, inspiration og materialer om højtlæsning, dit barns sproglige udvikling, sproglege og meget mere.