Biblioteksleder Ann-Britt von Seelen

Biblioteket i en studieby og den livslange læring

07.01.22
På Esbjerg Kommunes Biblioteker arbejder vi internt med vores strategiske pejlemærker. Det gør vi for at skabe retning, for at skabe udvikling, så borgerne i Esbjerg Kommune får den bedst mulige udgave af et moderne folkebibliotek.

Et af de strategiske pejlemærker hedder ”Biblioteket i en studieby.” Det er naturligvis noget vi arbejder med hele året, men vi sætter særligt fokus på det her i januar, hvor der netop skrives mange opgaver, og afholdes eksamen, mange forskellige steder i kommunen. Læring og oplysning er en essentiel del af samfundets fundament og det er også en af de væsentligste grunde til, at bibliotekerne ikke er omfattet af nedlukninger.

Hvis der er en periode i et menneskes liv, som især er dedikeret til dette, er det studietiden. Det vil vi gerne være med til at understøtte. Langt de fleste af kommunens ungdomsuddannelser er igennem vores gymnasieundervisning, hvor vi har fokus på informationssøgning og kildekritik. Fri og lige adgang til informationer samt evnen til at sortere kildekritisk i dem er utrolig vigtig.

Det vil I kunne se foldet ud her på vores hjemmeside, på vores sociale medier og i vores biblioteker igennem januar.

Livslang læring for alle

Men det stopper jo ikke ved de studerende. Vi kobler også studiebyen med det man kan kalde ”livslang læring.” For på en måde er vi evighedsstudenter, vi lærer hele livet igennem.

Ligesom mange andre, har du måske gjort dig tanker om et nytårsforsæt eller to, for at komme godt fra start i det nye år. Måske vil du gerne selv fixe det halvfærdige skur i baghaven, lære at tale spansk eller dykke ned i din interesse for slægtsforskning? Dét er alt sammen noget vi kan hjælpe dig med.

På biblioteket vil vi gerne være din platform for livslang læring. Dér hvor du kommer for at blive klogere på et emne eller dykke ned i en interesse. Uanset om det er bøger om programmering eller noder til Beethovens tredje symfoni, så kan vi hjælpe dig med at finde det. Du kan komme forbi ét af vores fysiske biblioteker eller booke en tid hos en bibliotekar.

Uanset hvad glæder vi os meget til at tage hul på et friskt år. Vi glæder os til at hjælpe dig - både online og i vores biblioteker.

Godt nytår og på gensyn i 2022!

Ann-Britt von Seelen
Biblioteksleder

Tilmeld dig vores månedlige nyhedsbreve