Biblioteket rækker ud

Tværfaglighed og et fællesskab i kommunen. Det er vigtige begreber for os.

En stor del af arbejdet på Esbjerg Kommunes Biblioteker er nemlig vores samarbejder med forskellige institutioner, kunstnere og virksomheder. Her rækker vi som bibliotek ud til omverdenen, og gennem kombinationen af forskellige fagligheder og interesser når vi sammen frem til et fælles resultat, der kommer alle parter til gavn.

Vi har på biblioteket særligt fokus på læselyst og læsefællesskaber; hvordan stopper vi den dalende interesse for læsning og litteratur, som vi ser blandt danske børn og unge? Nogle af vores vigtigste samarbejdspartnere i den sammenhæng er kommunens daginstitutioner, SFO’er og skoler. Gennem vores samarbejde får vi sat både bibliotekariske, pædagogiske og didaktiske fagligheder i spil, og det er netop dén tværfaglighed og tværprofessionalisme, som forhåbentligt skaber de bedste resultater. Her kan du læse lidt mere om tre konkrete projekter.

Legende tilgang til læsning

I projektet Legende tilgang til læsning samarbejder Esbjerg Kommunes Biblioteker med SFO’erne på Bakkeskolen Cosmos, Kvaglundskolen Signatur og Præstegårdskolen Urban. Vi har fokus på at anvende legen til at skabe læselyst, og at litteraturen bliver en naturlig del af skolens fritidstilbud.

Sammen med SFO’erne har vi derfor udviklet temakasser med bøger, genstande (f.eks. en kikkert og klap for øjet i pirattemakassen) og lege inden for et bestemt tema, som børnene kan bruge alene eller sammen med pædagogerne i SFO’en. Hver SFO er også ved at indrette et læsehjørne, så læsningen får et fysisk sted at blive udfoldet, og læsningen får tildelt lige så meget plads, tid og energi som puderummet, klippe-klistre-aktiviteter og gyngestativet udenfor.

Projektet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.

Fortællingen flytter ind på Bakkeskolen

Fortællingen flytter ind på Bakkeskolen er et projekt, der skal styrke brugen af fortællinger på Bakkeskolen Cosmos. I 2020 fik Bakkeskolen en forgrening af Fortælletræet på Hovedbiblioteket. Med denne forgrening sættes der fokus på fortællinger og læsning på skolens bibliotek og i undervisningen generelt. Gennem fire forløb med børnebogsforfatterne Rebecca Bach-Lauritsen, Benni Bødker, Anne Sofie Hammer og Kasper Hoff arbejder skolens elever fra 0.-6. klasse med fortællingen. Det sker både gennem højtlæsning og skabelsen af egne fortællinger, og hele vejen igennem er Fortælletræsforgreningen centrum for projektet.

Projektet er støttet af Statens Kunstfond.

Fokus på fortællingen

Projektet Fokus på fortællingen er et samarbejde mellem Vittenbergskolen i Ribe, forfatter Camilla Wandahl og Esbjerg Kommunes Biblioteker. Her udvikler vi i samarbejde med Vittenbergskolen og Camilla Wandahl et forløb, hvor skolens 6. og 7. klasser skal arbejde kreativt med både forfatterens og deres egne fortællinger.

Ideen er, at elevernes læselyst forhåbentlig vækkes, når de får mulighed for at grave dybere ned i litteraturen ved selv at beskæftige sig med den. Eleverne kommer både til at arbejde med tekst, billede, lyd og virtual reality, og deres kreative produkter kommer til at blive udstillet på Ribe Bibliotek, når de er færdige, planlagt til slutningen af 2021.

Projektet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.

Hvad er nu det der Fortælletræ?

Alle tre projekter, du netop har læst om, har dét til fælles, at de handler om den gode fortælling. Det er præcis dét, som Fortælletræet på Hovedbiblioteket er et eksempel på. I 2019 plantede vi Fortælletræet, et træ der repræsenterer alle de skønne historier om eventyrlige prinser, farlige skurke og helt almindelige mennesker, som du kan læse om i bøgerne på biblioteket.

Målet er at Fortælletræet, både konkret og i overført forstand, er med til at binde Esbjerg Kommune sammen. Rødder der går på tværs, forgreninger der vokser op. For et træ rækker netop ud. Et træ er en del af noget større.

/ Stine Liberty Svenningsen