Havet - biblioteket flytter ud i naturen

15.04.20
I 2020 bringer bibliotekerne danskerne i nærkontakt med naturen. Inspiration - og et samarbejde med bl.a. DR - skal få dig med ud i den vilde og vidunderlige natur.

I et samlet fremstød med DR transformeres landets biblioteker til naturstationer - især på de digitale platforme. Med et væld af inspiration, litteratur og initiativer er ambitionen at flytte både fødder, sind og holdninger til den natur, der i manges tilfælde er blevet fremmed for os.

Fem centrale naturtyper (i fagsprog, 'biotoper’) er omdrejningspunktet for de udstillinger og oplevelser, vi tilbyder dig her på biblioteket: Skoven, havet og kysterne, søer og vandløb, det åbne land og naturen i byen.

I uge 17 sætter vi spot på 'havet og kysterne'. Kom tættere på dem her:

Havet - kysten, bruset og det store dyb

Stormomsuste kyster - de vældige oceaner, der dækker så meget af  jordens areal. Havet og dets kyster har været omdrejningspunkt for et utal af fortællinger og myter. Og oceanerne har dybe rødder i vores fælles historie som sø-nation. Men hvad er havet virkelig, og hvad gemmer det i sig?

Faktalink har en formidabel artikel om havet som fænomen, dets liv og de processer, der gemmer sig i det: Livgivende dødbringende og legendeskabende

Derudover må havet siges at være et formidabelt motiv at fange på film. Filmstriben har blandt andet en del film med fokus på det akvatiske. Særligt én gør stort indtryk: filmen om Jacques Costeau, der dedikerer 30 år af sit liv til at dokumentere livet og underne, han ser rundt om sig i havene.

Endelig kommer vi ikke uden om bøgerne. Der findes mange med havet og livet i det som omdrejningspunkt. Alt lige fra Moby Dick; Hemmingways Den gamle mand og havet; og på sin vis også Jules Vernes’ ‘En verdensomsejling under havet’.

To nyere skud på rælingen er: Carsten Jensens ‘Vi de druknede’, der er en vi-fortælling med afsæt i Marstal-sømændene og deres kampe til havs og på landjorden; og Patrick Ness ‘Og havet var vores himmel’ - en form for omvendt Moby Dick, hvor synsvinklen er hvalernes - og hvor monsteret er os, menneskene. Læs dem begge!