Illustration: Michael Fornitz privatsamling

Hekse - til Sankt Hans og på museum

Af Anonym ( )
22.06.20
Den bedst kendte danske heks Maren Spliids kom fra Ribe. Hun blev brændt på bålet i 1641 og blev på den måde offer for frygten i sin samtid.

HEX!

Det nye museum HEX! i Ribe åbner 1. juli 2020. Du finder det i de smukke nyrenoverede bygninger i Quedens Gaard, hvoraf mange er samtidige med hekseprocesserne. Du kan forberede dit museumsbesøg med bøger om kendte hekse og hekseforfølgelserne, som du kan låne på biblioteket.

Sankt Hans

På de store Sankthansbål sætter vi en heksefigur.  I folketroen blev sankthansaften og -nat set som yderst magiske. Det skyldes, at sankthansaften og midsommer (som man mente, var den korteste nat på hele året) næsten faldt sammen med sommersolhverv. Bålet blev altså tændt for at skæmme onde troldmænd og hekse, fordi man troede, at de var mere aktive på sådanne helligaftener.

Heksene kunne være kloge koner og mænd, der arbejdede med datidens naturmedicin. Du kan låne mange bøger om nyttige urter og blomster på biblioteket.

/ Anne-Lisa

Materialer