Vaden – en legeoase på Hovedbiblioteket

Du kan allerede høre det, inden du drejer om hjørnet. De små hvin, fødder der tramper hårdt på gulvet, grin som kommer helt nede fra maven. Det smitter af på dig. Får også dig til at smile. Du går rundt om hjørnet, og så ser du stedet, hvor lydene kommer fra. Vaden. Et helt rum på Hovedbiblioteket, der er dedikeret til de 0-3-årige og deres voksne.

Hvinene stammer fra en krølhåret dreng, der rutsjer ned ad banen og lander blødt i puden under. Hans bedstefar står klar til at tage imod og løfter ham op i sine arme til et kram.

De trampende fødder tilhører to tumlinger, der kluntet leger tagfat og løber ind og ud imellem deres forældre, som småsnakker med hinanden og udveksler anekdoter om, hvordan det er at være småbørnsforældre.

Grinene kommer fra en lille pige, som sidder i en højstol og næsten ikke har tid til at spise, fordi hun skifter mellem at betragte drengen på rutsjebanen og de løbende tumlinger, alt imens hun ler ad deres bedrifter.

Der er altid aktivitet i Vaden. Det er, som om alting starter her. Her, blandt pegebøger, sansevægge og rutsjebane, er børnenes måske første møde med litteraturen. De ved det ikke nødvendigvis, men de er omgivet af ord og sanseindtryk, samtidig med at de har masser plads til at lege. Vaden er der, hvor litteraturen begynder, og legen aldrig ender.