Sofie og Josephine

UGE 17: Vi sætter spot på FN’s Verdensmål

18.04.24
Vejr og vind, klima og krig, trivsel og travetur. Hvad siger Jesper Theilgaard om vejret? Hvad er det som ligger lige ude i Måde Bakker? Hvad laver en generalmajor fra Danmark ved FN? Vi inviterer dig med ind i UGE 17 og håber at se dig i løbet af ugen.

I uge 17 arbejder alle landets biblioteker sammen, for at sætte fokus på de 17 verdensmål. Det kaldes UGE 17.  Her ved os, hos Esbjerg Kommune Biblioteker, har vi sat Josephine og Sofie på opgaven i år. De har begge noget på hjerte:

Josephine

”Verdensmål er ofte noget folk forbinder med bæredygtighed og klima. Det gør jeg også selv. Jeg er meget almindelig, så som alle andre klager jeg over alle de sorteringsspande jeg skal have plads til i skabet og orker ikke alle dage at vaske mit plastik af, så det kan komme i omtalte spand, som jeg for øvrigt skal slæbe ned fra 3. sal.

Det tager pusten fra os, altid at føle vi ikke er gode nok. Hvad kan vi overhovedet gøre? Hvad vil jeg selv stå inde for? Jeg elsker f.eks. kød i min aftensmad. Jeg kan alligevel godt få lyst til at lade kødet blive i frysedisken, når jeg oplyser mig selv om hvad det betyder for miljøet, men også for dyrenes velfærd at være i masseproduktion. Jeg har læst vinderen af Læsernes bogpris 2024, Det blinde øje, der tager udgangspunkt i mink. En bog fyldt med fakta, men iblandet forfatterens egen holdning og præget af informationerne hun graver frem. Jeg har også læst den eksperimenterende skønlitterære roman Carnivora hvor alle kreaturer pludseligt dør og mennesket så er begyndt at holde en anden form for kreaturer, for kød skal der altså på bordet. Alle holdninger for hvorfor der forsat spises kød i romanen, er citater taget fra nutidens kødindustri. Det var faktisk lige til at få gåsehud af.”

Sofie

"Jeg er typen der samler affald op på en gå-tur, så nu har jeg altid en pose i lommen. Jeg tager offentlig transport, cykler, kører el-bil, spiser plantebaseret, tørrer tøj i det fri – nå nej ikke altid, for det regner jo hele tiden. Jeg kan forholde mig til det nære. Jeg tror på, at vi alle kan gøre en forskel, men alligevel er jeg bekymret for alt muligt her i verden: kunstig intelligens, krig, mangel på uddannelse, demokrati eller pli. 17 verdensmål er en meget ambitiøs plan og lidt en stor mundfuld at formidle på biblioteket, men vi prøver at sprede budskabet og så sætter vi ektra spot på nogle af verdensmålene hen ad vejen."

Mød meteorolog Jesper Theilgaard

Du kender ham fra tv. Vi har set ham fortælle om vejret i DR gennem mange år. Men han vil ikke være hygge-vejr-onkel. Han vil have at medierne og vi andre tager klimakrisen og virkeligheden alvorligt.

Tirsdag 23. april kl. 17-19 på Hovedbiblioteket.

1 gåtur, 17 verdensmål og 2 bibliotekarer - AFLYST

Josephine og Sofie snører vandreskoene og inviterer på gåtur til Måde Bakker. Mens vi vandrer på bakker skabt af affald, snakker vi om ansvarligt forbrug og produktion, rent vand, bæredygtige byer og lokalsamfund, vindmøller

Torsdag 25. april kl. 10. Billet 20 kr.

Fred, FN og fremtiden v/ tidligere generalmajor Kurt Moesgaard

Krigen i Ukraine og konflikten i Gaza fylder i medierne. Bliv klogere på hvordan det internationale samfund og FN´s Sikkerhedsråd kan blive bedre til at holde fred. Og hør om Danmarks ansvar.

Torsdag 25. april kl. 17. Billet 20 kr.

Bæredygtighed med små klimamonstre

De søde monstre optræder med skraldgode fortællinger, laver konkurrencer og giver tips til gode klimavaner. I får fakta og grønne ideer til naturen, biodiversitet og affald. For børn 3-9 år og deres voksne.

Lørdag 27. april på Hovedbiblioteket, kl. 10-14. Gratis

Bogsalg på Hovedbiblioteket

Kom og gør et bæredygtigt kup, når vi sælger ud af kasserede materialer. Vi kasserer materialer, enten fordi de er slidte, forældede eller ikke mere bliver lånt ud - og for at få plads på hylderne til det nye, vi køber ind.

22. april - 4. maj i den betjente åbningstid