Programmet er lige til at hænge op på køleskabet

Det nye program er landet

06.07.23
Vi prøver noget nyt. Altså noget gammelt nyt. Noget vi har lavet før. Et fysisk program for nogle af vores aktiviteter i efteråret.

Men hvorfor nu det? Det tog jeg en snak med Sofie om – Sofie er en af initiativtagerne til programmet.

Sofie, hvad er baggrunden for at lave et fysisk program i denne digitale tidsalder?

”Flere lånere har efterspurgt et trykt program. Det kan være man planlægger venindeaftener, lørdage med børnebørn eller bare godt kan lide, at have noget at glæde sig til. Det kan være lidt mere bøvlet hele tiden at tjekke hjemmesider. Vi har lavet programmet som en folder, der egner sig godt til at hænge på opslagstavlen eller køleskabet. Og så er det jo også klart, at vi fra bibliotekets side også har en interesse i at flest mulige, får kendskab til de aktiviteter, vi laver. Man skal også huske, at der sker meget mere end dét, man kan læse i programmet. Men det er en god appetitvækker.”

Hvis vi så ser på efteråret 2023, og det nye program, kan du så ikke fremhæve nogle af punkterne?

”Store forfattere som Hanne-Vibeke Holst, Sara Blædel og Kim Blæsbjerg kommer på besøg. Vi starter også en litterær salon, der er en times inspiration til forskellige læseoplevelser, her kan du eksempelvis møde Jacob Jonia der har skrevet den glimrende Esbjerg-krimi ”Den yderste grænse”. Så har vi jo også skønne gengangere som livestreaming, Seniorernes Biografklub Esbjerg og Fantasyfestival. Vi har også en masse kreative aktiviteter for børn. Der kommer netop flere aktiviteter, end det du kan se i det fysiske program, så det er stadig en god ide at holde øje med hjemmesiden og abonnere på bibliotekets nyhedsbrev.”

Nu står vi så her med et fysisk program. Hvad tænker du i forhold til tryksager i en tid, hvor man skal passe mere på miljøet?

”Vi har været meget omhyggelige med at specificere til trykkeriet, hvilken type papir, vi ønskede. Vi har fundet frem til 100% genbrugspapir og så har vi også valgt, at trykke i et lille oplag, så vi ikke risikerer at skulle smide foldere direkte i genbrugsbeholderen.”

På falderebet er det så bare ét spørgsmål tilbage: Hvor kan man få fingre i det lækre program?

”Programmet er på alle Esbjergs Kommunes Biblioteker og så ligger det også fremme hos flere af vores samarbejdspartnere. Vi glæder os til at I får det mellem hænderne.”