Lise Nørgaard er død

02.01.23
Lise Nørgaard blev 105 år. Hun var en betydningsfuld kvinde i dansk kulturliv. Én af de store.

Lise Nørgaard fik med sine skriverier virkelig iscenesat det seneste århundrede på en ligetil og usentimental måde.

Mest kendt for Matador

Mest kendt er hun nok som manuskriptforfatter til tv-serien, Matador, som de fleste af os har set og genset et utal af gange. Det er blevet essensen af den danske kulturhistorie. Lise har selv fortalt, at hun blandt karaktererne i Matador mest identificerer sig med Regitze Varnæs, som stikker af fra husholdningsskolen og laver oprør. Selv kaldte hun sig ”en kultiveret rappenskralde”, og har brugt meget af sin tid på at gøre op med samfundets normer og forestillinger, især når det kom til køn. Hun var en meget samfundsbevidst kvinde.

Fejlleverancen

Mange husker sikkert også hendes erindringsbøger ”Kun en pige” og ”De sendte en dame”, som skildrer livet som pige og kvinde i starten og midten af 1900-tallet. Her beskriver hun sin opvækst, og hvordan hendes far ønskede sig en søn, men i stedet fik 'fejlleverancen' Lise. Faderen ville have hende godt gift, men Lise ville være journalist. Og sådan gik det. På Roskilde Dagblad dækkede hun 2. verdenskrig. I 1949 forlod hun mand og fire børn og flyttede til København for at arbejde på Politiken. Senere rykkede hun til Hjemmet, hvor hun i mange år var brevkasseredaktør og chefredaktør.

Glæden ved livet

Hun var også glad for livet, lige til det sidste og ville have fuldt udbytte af det. I biografien ’Lise Nørgaard: de første 100 år’, skrevet af Jacob Wendt Jensen i 2017, fortæller hun om dét at blive ældre. Og hun fortæller om sit særlige forhold til mandagene, som hun forbandt med en ny begyndelse. En ny dag i en ny uge, fyldt med uendelige muligheder og spændende oplevelser.

Jeg vil derfor, på denne årets første mandag i den første uge af det nye år, give ordet til Lise: ”At være gammel handler mest om at have opgivet, og jeg giver ikke op. Når man holder op med at tænke på fremtiden, kravler græstørvene op over hovedet på én, og det vil jeg ikke have. Jeg tænker stort set aldrig på min alder. Nogle siger, at en ny dag truer, men det gør den altså ikke med mig. En ny dag er nye muligheder. Hver morgen er jeg glad for at få en dag til, fordi det er så interessant at leve. Jeg kan bedst lide mandag morgen, for så kommer der en helt ny uge, hvor der kan ske et eller andet morsomt. Jeg er til gengæld ikke så begejstret for weekender”.

Med så langt et liv og så omfangsrig en karriere nåede Lise Nørgaard at skrive meget, og der er skrevet tilsvarende meget om hende. Her under ses et lille udsnit af de titler vi har. Titler der til sammen tegner et billede af et omfangsrigt og stærkt levet kvindeliv.

Hvil i fred, kære Lise. Tak for dit store arbejde og for at have dine meningers mod.