Mere end 600 opførsler – KLAP foldes ud i Esbjerg Kommune

08.04.24
KLAP teaterfestival for små og store træder ind på scenerne i Esbjerg Kommune i perioden fra 14.-21. april.

Det er faktisk verdens største turnerende teaterfestival for børn og unge der besøger Esbjerg Kommune! Omkring 100 forskellige teatre, tæt på 150 forskellige forestillinger og ca. 600 opførsler. Det er de tørre, men meget imponerende tal.

Esbjerg Kommunes Biblioteker spiller også en stor rolle i forhold til festivalen og det tog jeg en kort snak med børnebibliotekar Marianne Ulletved om – Marianne er bibliotekets koordinator i forhold til festivalen, hvor hun indtager rollen som blæksprutte.

Vi starter jo på søndag 14. april”, indleder Marianne. ”Der er en stor og skøn åbningsfest på Hovedbiblioteket, det er ganske gratis, som alt andet i KLAP-regi og man kan hente de gratis billetter på Hovedbiblioteket fra på søndag eller gå ind på klap.nu og hente dem. Vores borgmester Jesper Frost Rasmussen står for åbningstalen, og der er også andre taler, musik og så kan man opleve ”Jekyll on ice” ved Paolo Nani Teater. Det glæder jeg mig til.

Men hvad sker der ellers i løbet af ugen?

Meget, fra de små landsbyer til Ribe Domkirke, skoler, daginstitutioner, Torvet i Esbjerg, Bramming Bibliotek, Kunstmuseet, ja over det hele i kommunen. Det vigtige i den sammenhæng er forskellene i programmet, man kan sige det åbne og det lukkede program. Der nemlig er en del af programmet man ikke kan melde sig til, og det er de forestillinger der er tilbudt skoler og dagtilbud, så der vil være teater til alle børn i hele kommunen. I forhold til det åbne program, så skal man bare smutte forbi klap.nu, og jeg lover jer, at der er mange skønne forestillinger.

Hvad er din og bibliotekets rolle?

Jeg er tilknyttet teatersekretariatet som er på Hovedbiblioteket. Og ellers er jeg bare en blæksprutte der arbejder sammen med alle de andre skønne mennesker der står for det praktiske i forhold til festivalen.
Der vil være liv og glade dage på Hovedbiblioteket, et rend af dygtige teaterfolk. Man skal også huske at KLAP er teaterfolkenes mødested, de har konferencer, de kan netværke, de kan se, hvad der rør sig på de forskellige scener. Men der er også åbne faglige indslag, eksempelvis om scenekunst i dagtilbud og skoler, og der kan de folk der arbejder med det, tilmelde sig.

Hvorfor tænker du at KLAP er vigtigt for biblioteket og borgerne i Esbjerg Kommune?

Det giver biblioteket levende fortællinger, fortællinger på en ny måde. Alt fra sansefortællinger til klassisk teater, hele spektret, lyd og lys, fra sjove forestillinger, dukketeater og søde hunde, til de mindste, til forestillinger der omhandler store emner som selvmord, identitet og andre store ting til de større. Teaterfolk fra hele landet henter inspiration i Esbjerg, for at få fingrene på pulsen. Esbjerg bliver MEKKA i den uge for børneteaterverdenen. Det er skønt. Nye generationer af teaterbrugere kan dufte til den vigtige udtryksform, som kan noget helt, helt andet end eksempelvis film, computerspil og videoer på TikTok. I mødet med teatret kommer man helt tæt på dem, der står for det, ja, man bliver jo nærmest en del, i større og mindre grad, af forestillingerne, lige dér hvor fortællingerne skabes. Alle i Esbjerg skulle tage deres børn, børnebørn, eller bare dem selv, ned at opleve teater.

Med den opfordring givet videre er det bare at sige, at man kan læse meget mere på klap.nu. Se program og hent billetter på klap.nu

Og så er det vigtigt at nævne, at KLAP vender tilbage til Esbjerg i 2028. Vi håber, at nogle af de frø der bliver plantet i år, kan blive til smukke teaterplanter i Esbjerg Kommune, så festivalen også lever mellem festivalerne.

Vi ses. I teatrenes verdener.