Det begyndte med Rigmor Mydtskov, fotograf for Hendes Majestæt Dronningen.

I 1997 viste Hovedbiblioteket i Esbjerg udstillingen "Spejlkabinettet" fra samme år, hvortil Rigmor Mydtskov havde fotograferet kendte mennesker og skuespillere gennem et spejl.

Udstillingen var en stor succes. Publikum fra nær og fjern fandt vej til balkonen på Hovedbibliotekets første sal for at se Mydtskovs smukke og forunderlige portrætter.

Daværende bibliotekschef Johannes Balslev og bibliotekar Inger Lise Nielsen besluttede, at tiden var inde til at præsentere moderne fotokunst i Esbjerg. Dermed var grunden lagt til bibliotekets Fotogalleri.

Siden har mange danske og internationale kendte fotografer udstillet deres fotokunst i Fotogalleriet, der i 2007 blev omdøbt til det internationalt bedre klingende "Phototek Esbjerg".