Babysælen og den kunstige intelligens

09.11.23
Igen i år bliver Hovedbiblioteket omdannet til et stort makerspace hvor du kan snuse til, og lege med, nye teknologier. Og med det store fokus på kunstig intelligens, og ikke mindst ChatGPT, så er det mere aktuelt end nogensinde før. Velkommen til Maker 2023.

Vi tilbyder en hands on-portal, ja faktisk flere, ind til en ikke så fjern fremtid. Hvad enten du bare vil underholdes, eller overraskes, eller du måske vil hente inspiration til den kommende uddannelse eller fritidsinteresse, så er mulighederne store. Der er mange spændende stande du kan besøge.

Robotten der ligner en babysæl

Du kan eksempelvis møde PARO. En japansk udviklet model af en rigtig babysæl. Den er designet, så den både ligner, reagerer og bevæger sig på samme måde som en rigtig sælunge og den har indbyggede computere der 'lærer' med tiden og sensorer så den kan høre, føle og genkende stimuli og miljøer.

PARO har dokumenteret terapeutiske effekt på målgrupper som: ældre med fremskreden demens, fysisk og psykisk udviklingshæmmede personer samt personer med erhvervede hjerneskader og børn, som er indlagte og/eller i isolation. Se, fremtiden med sociale robotter er spændende.

Skabt dit eget AI univers - og udforske det med VR-Briller

Det er Jacob Elholm som er underviser og IT-konsulent ved Esbjerg Kommune, som tager dig med på en spændende AI-rejse og viser dig nogle af de redskaber han til dagligt underviser i.
Tilføj også et AI-billede til vores digitale gæstebog og hør meget mere om hvordan, AI lige nu er ved at forandre vores digitale verden.

Mange spændende stande

Derudover byder dagen, og standholderne, på et festfyrværkeri spændende tiltag, af spændende lege, af spændende formidling.

For det er ofte gennem legen, at vi bliver klogere – både på teknologien og på det at være menneske.

Du kan på dagen møde

• Active Floor - Interaktive spil som foregår på gulvet med hjælp af vores skygge. Sjov for børn og voksne!
  • Coding Pirates - IT-kreativitet hos børn i alderen 7- 17 år.
  • Esbjerg Ungdomsskole - T-shirt tryk m.m.
  • Esport Esbjerg - Den lokale eSportsklub.
  • Fanø Soft - Leverer hardware, software og knowhow til brugere med specielle behov for kommunikationsudstyr. Øjenstyring af computerskærm.
  • Jacob Elholm - underviser og IT-konsulent ved Esbjerg Kommune.
  • Tech4fun - Undervisning i elektronik.
  • Aalborg Universitet - Esbjerg-afdelingen præsenterer forskellige gadgets.
  • Vestjysk Modelbådsklub - Vestjysk Modelbådsklub er en hobbyklub med interesse i bygning samt sejlads med fjernstyrede modelbåde.

Vi ses på Hovedbiblioteket, lørdag 18. november fra kl. 10 til 14 – og det er ganske gratis.