Fantasyfestival 2023

03.10.23
Årets Fantasyfestival tilhører nu fortiden. Men her er et lille tilbageblik – for når man skal kigge frem, skal man nemlig også kunne kigge tilbage.

”En stor tak til Fantasyfestival. Jeg er dybt, dybt imponeret over det, som Fantasyfestival har formået at sætte op. Grundessensen er bøger og litteratur. Jeg er på røven over, hvor stort det er blevet. Vi var der sidste år, og bare fra sidste år til i år er det vokset, tja, vel 30-40 procent flere mennesker.”

Ordene stammer fra Jacob og Elias, der står bag podcast-duoen ”Han Duo”, som i deres seneste udsendelse omtaler årets Fantasyfestival. Han Duo deltog på festivalen med to foredrag lørdag og søndag og tiltrak mange gæster med deres populære podcast.

Men før vi vender tilbage til Han Duo, skruer vi lige tiden et par uger tilbage til Fantasyfestival 2023, der løb af stablen d. 16.-17. september i Esbjerg.

12.000 gæster!

Årets Fantasyfestival var magisk og fyldt med sol og glade mennesker. Projektgruppen bag har nu kigget på en masse forskellige data og optællinger, bl.a. fra billetsalget, målere og snakke med både gæster, standholdere og forfattere. Og alt tyder på, at omkring 12.000 gæster besøgte årets festival. 12.000!

Ét af de nye tiltag i år var at brede festivalen mere ud i byen. Både for at skabe liv i byrummet og for at aflaste Hovedbiblioteket, der de sidste mange år har været tæt pakket af gæster. Og det lykkedes. Dét, at festivalen er rykket ud i byen, f.eks. op til Musikhuset, er kommet for at blive. Det er et nødvendigt tiltag, når deltagerantallet stiger, så der både er plads nok til alle og en solid kvalitet i form af spændende foredrag til vores gæster.

Trolska Poska, guldfeen og orkerne

Og lad os lige mærke lidt af stemningen fra den tredje weekend i september. Lad os hoppe ind i tidsmaskinen. Den står nede i Heerups Have i Esbjerg. Vi indstiller den til 16. september 2023 kl. 14, og når vi træder ud, står vi midt i en elverlandsby! Vi er en del af Fantasy Quest Esbjerg, festivalens nye koncept, og vi skal hjælpe de gode. Vi lister ud på Torvet, der er fyldt med mennesker, og hvor der er koncert med bandet Trolska Poska. Foran og inde i Esbjerg Ting- og Arresthus er der glade mennesker. Og se, der går en ork! Og derovre, en guldfe!

Der går mange mennesker fra Hovedbiblioteket mod Musikhuset. Der er liv i byen. Og når vi fortsætter op mod Hovedbiblioteket, træder vi ind på en markedsplads. Vi går videre, indenfor på biblioteket, der også er fyldt med mennesker. Fyldt med magi. Det er en magi, der tager sit udgangspunkt i litteraturen og i læselysten, men også en magi, der er meget mere end det. Festivalen er en portal til andre verdener.

Tak til Han Duo

Og så tilbage til Han Duos indledende citat – tilbage til Jacob og Elias:

”Det jeg især blev ramt af i år, var at komme ind et sted, hvor alle ligesom er ligesindede og har en fælles passion for fantasy, for nørdekulturen, for populærkulturen, og derved kommer fuldstændig, som de har lyst til. Og der er plads til alle, det er en kæmpe inklusion, hvad enten du har lyst til at komme klædt ud som din fantasyfavoritkarakter eller bare komme som dig selv eller whatever. Alle er velkomne, og det giver bare en fantastisk varm, nede-på-jorden, imødekommende stemning. Så kære lyttere: Overvej at tage til Fantasyfestival næste år, det er nogle fantastiske dage.”

Den slags ord fungerer som fornem motivationsbenzin for os, der arbejder med Fantasyfestival. Ikke mindst i forhold til det inkluderende perspektiv, for vi arbejder hårdt for, at festivalen er et sted for alle.

Og tak til alle jer

På biblioteket er projektgruppen allerede ved at planlægge næste års udgave af Fantasyfestival. Vi tænker stort, og vi sigter mod stjernerne for at skabe den fedeste festival til gæster, der kommer hertil fra hele landet. Vi ønsker at skabe en festival, som esbjergenserne kan være stolte af, og som kan tiltrække gæster fra nær og fjern. En festival, der både skaber og viser magien i byen. Næste år er der 10-års jubilæum. Og vi kan godt love, at det bliver stort.

Vi ønsker ikke at vokse bare for at vokse. Det skal give mening. Festivalen skal stadig holde fast i sin kerne i litteraturen og være et inkluderende helle for de mange gæster. Med udbredelsen i byen når vi ud til mange flere gæster, potentielle læsere, unge, gamle, familier og nørder. Hvis man ikke sigter mod stjernerne eller tror på magien, så rammer man aldrig.

Vi vil godt sige tak til Esbjerg for at tro på magien, og en stor tak til alle vores skønne gæster, samarbejdspartnere, aktører og frivillige. Uden jer var vi intet.