Hvad er Fantasy Quest Esbjerg?

25.08.23
Jo, hvis du forestiller dig ”Fangerne på Fortet” tilsat et par escape rooms, en masse magi, noget teater og rollespil, nogle helte og skurke og selvfølgelig kampen mellem det gode og det onde, så er du godt på vej.

Fantasy Quest Esbjerg er med andre ord et oplevelsesløb for hele familien, med tryk på oplevelse. For det er ikke et klassisk løb. Det handler om at leve sig ind i en anden verden, en magisk historie, hvor man er på en ”quest” – en mission, en opgave, en jagt – og møder udfordringer undervejs mod målet.

En prototype og trailer for de kommende år

2023 er første år, vi afholder Fantasy Quest Esbjerg. I år kommer vi til at teste en masse prototyper af, forsøge os frem og afprøve forskellige elementer og scenarier. På den måde bliver dette år altså en slags trailer for de kommende års Quests. Det er i år, at vi slår stemningen af, og viser vores gæster en lille smagsprøve på, hvad de kan opleve fremover. For det bliver kun endnu bedre og større. Det kan vi garantere allerede nu. Med de litterære briller på kunne årets Quest også omtales som en prolog til den store episke fortælling der er i støbeskeen.

Hvordan det hele begyndte

Lad os hoppe tilbage til foråret 2023. Her søgte biblioteket, som står bag Fantasyfestival, en nyoprettet pulje i Esbjerg Kommune. En pulje, der handler om at skabe oplevelser og kultur. Her opstod ideen til Fantasy Quest Esbjerg. Med Questen kunne vi skabe noget unikt, både for Fantasyfestivalen, for esbjergenserne og for de mange gæster, der kommer udefra, både turister og festivalens kernepublikum. Fokus i ansøgningen var at slippe hverdagens magi løs i Esbjergs gader, særligt i området omkring midtbyen og Torvet.

Lakserytteren er med ombord

Biblioteket ansatte en dygtig eventkoordinator til at udvikle på Fantasy Quest Esbjerg i samarbejde med en projektgruppe på biblioteket, samarbejdspartnere i kommunen og professionelle private aktører, der tilsammen udgør et enormt stærkt team bag Questen.

Tidligt i forløbet havde vi også taget kontakt til Rasmus Kolbe, forfatteren og YouTube-stjernen, som mange nok kender som Lakserytteren. Sammen med Rasmus har vi udviklet historien bag Fantasy Quest Esbjerg. Rasmus er lige blevet far for første gang, så han kommer først til at deltage i Questen fra 2024 og årene frem. Men han er med ombord, og han glæder sig meget. Rasmus er selv fantasyforfatter og var med til at udvikle ideen bag historien, hvor vi blander fiktionen med virkeligheden og lader nutidens Esbjerg blive en del af en fantasyfortælling.

Esbjerg får sin egen fantasyfortælling

Fortællingen bag Fantasy Quest Esbjerg starter på denne måde:

… I gamle dage sagde man, at det onde ville komme fra havet. Gennem generationer blev den fortælling givet videre. Man hørte den, da Esbjerg blev grundlagt i 1868. Man holdt altid øje med havet. Mod vest.

Så i Esbjerg byggede man et værn mod ondskaben. Noget der skulle holde øje med havet, noget der skulle træde i karakter, hvis det gik galt. I 1995 blev det værn forstærket, da skulpturerne ”Mennesket ved havet” blev skabt. Mens kunstneren byggede om dagen, arbejdede troldmanden Gygaz den Vise om natten.

Gygaz åbnede en portal til kæmpernes verden. Her fandt han frem til fire gode kæmper, der meldte sig frivilligt. De sagde farvel til deres familier og travede gennem portalen mod Esbjerg. Her mødtes de med Gygaz. Luften sitrede af magi, og da de sidste ord i en magtfuld formular forlod Gygaz’ læber, var de fire kæmper blevet ét med statuerne af de fire hvide mænd. På den måde kunne de til evig tid holde øje med havet.

Årene gik, og der var fred og ro. Men så begyndte der at ske mystiske ting. Naturen blev syg. De gamle talte om ondskaben. Om vogterne. En dag trak skyerne sig sammen, over havet mod vest, og der blev unaturligt mørkt. Lyn flængede himlen. Man kunne se en stor, bevinget skabning på himlen.

De fire statuer rejste sig op, vogterne var blevet vækket, de gjorde sig klar og råbte. Råbene kunne høres over hele landet, på tværs af portaler til andre verdener. ”Der er brug for helte i Esbjerg!”, råbte de.

Det er tid til, at heltene samles. Det er tid til, at ondskaben skal bekæmpes. Det er tid til, at portalerne lukkes. Det er tid til Fantasy Quest Esbjerg. Er du klar?

Sådan skabes en Quest

Da historien var på plads, og holdet var samlet, gik den store planlægningsproces i gang. Der skulle findes locations ude i byen, kontaktes skuespillere og rollespillere, folk der kunne lave drageæg, en instruktør skulle på banen, rekvisitter fremfindes, manuskripter laves, gåder konstrueres, ruter lægges, en hel elverlandsby konstrueres, en scene på Torvet sættes op og meget, meget andet. Alt sammen ingredienser i en gigantisk tryllegryde, som skal skabe noget helt unikt for dem, der besøger årets Fantasy Quest Esbjerg.

Nu er vi ved at være klar. Til at udfolde en spændende fortælling for jer, en fortælling hvor I selv spiller en rolle. Så nu skal vi til det praktiske, dér hvor I, kære læsere/deltagere, får lidt mere information.

Det praktiske

I år starter Fantasy Quest Esbjerg i Heerups Have, som befinder sig lige ved siden af Torvet (Skolegade 35). Her bliver man skrevet op og sendt afsted i hold af 20-25 personer.

Questen er for hele familien, fra 7 år og op, da de helt små ikke vil få det store ud af fortællingen – og så er der også et par skumle skurke iblandt rollespillerne.

Man skal ikke være udklædt, men man må meget gerne være det.

Questen tager ca. en halv time at gennemføre. Den kræver ikke forhåndstilmelding. Den er i år gratis at deltage i.

Questen foregår både lørdag og søndag under årets Fantasyfestival

• Lørdag d. 16.9. kl. 13.30-16.30
  • Søndag d. 17.9. kl. 11-14

Vi glæder os enormt meget til at byde velkommen til dette års store satsning på Fantasyfestival, nemlig Fantasy Quest Esbjerg. Det bliver megasjovt, anderledes og spændende.