Magien breder sig i Esbjerg by

24.08.23
Fra Hovedbiblioteket, Esbjerg Museum og Esbjerg Byhistoriske Arkiv til Esbjerg International House, Musikhuset Esbjerg, Esbjerg Street Food og BROEN Shopping vil du kunne opleve magi i byrummet. Magien foregår både i ugen op til Fantasyfestivalen og i selve weekenden d. 16.-17. september.

Foredrag og paneldebatter på Hovedbiblioteket, Esbjerg Museum, Esbjerg Byhistoriske Arkiv og Musikhuset

Som altid vil lokalerne på Hovedbiblioteket være fyldt med spændende foredrag og paneldebatter. Men som noget nyt i år har vi bredt os mere ud i byen, så du kan opleve endnu flere forfattere, illustratorer, forskere og andre eksperter. Det hele er placeret i centrum af Esbjerg by, maks. 10 minutters gang mellem hinanden.

Esbjerg Museum og Esbjerg Byhistoriske Arkiv ligger lige ved siden af Hovedbiblioteket, og der er let adgang gennem Esehaven eller Nørregade og Torvegade.

På Esbjerg Museum vil der være foredrag og paneldebatter i lokalerne Alfheim, Vanaheim og Jotunheim. I Midgård kan du finde en masse sjove foredrag og workshops for børn.

På Esbjerg Byhistoriske Arkiv vil der være foredrag og paneldebatter i lokalerne Monsterarkivet og Magiarkivet.

I Musikhuset Esbjerg kan du opleve nogle af de helt store navne holde foredrag i lokalerne Mødesalen og Teatersalen. Musikhuset vil selvfølgelig også genlyde af musik, som du kan opleve både lørdag og søndag. I Musikhusets foyer udstiller Disneyana forskellig Disney- kunst og -samleobjekter, og de har desuden lavet et helt unikt tryk til årets Fantasyfestival, som du kan få fingrene i.

Alle lokationer har elevator og er kørestolsvenlige.

Foredrag, cocktailarrangement og Recreational Fear Lab på Den dansende dværg

Den dansende dværg (i folkemunde kaldet Huset) bruges i år lidt anderledes end tidligere. Der vil være foredrag i biografen på 1. sal. I cafeen i stueetagen vil der være et cafemiljø, og både fredag og lørdag aften vil der være et cocktailarrangement. Gildesalen vil stå i uhyggens tegn, hvor du kan opleve hårrejsende foredrag og få målt din frygt i det gysende Recreational Fear Lab. Der er adgang for kørestolsbrugere i cafeen, men ikke til biografen og Gildesalen, da bygningen ikke er udstyret med elevator.

Aktiviteter for børn og internationale på Esbjerg International Dragon House

I weekenden sker der en masse på Esbjerg International House, der under festivalen forvandler sig til Esbjerg International Dragon House. Her kan store og små deltage i dragerelaterede workshops og aktiviteter, og du kan prøve et escape room i de gamle fængselsceller. Flere af aktiviteterne faciliteres af internationale frivillige.

Esbjerg Street Food

På Esbjerg Street Food kan børn og barnlige sjæle deltage i forskellige workshops, som de sjove, smukke feer står for. Der er alt, hvad hjertet kan begære af cirkuslege, fedans, riddertræning og magi. Og så kan du få malet dit ansigt som en smuk sommerfugl eller drabelig zombie.

Butik i fantasiens tegn

Fantasyfestivalen fortsætter det tætte samarbejde med Esbjerg City og BROEN Shopping. Du kan blandt andet besøge Den mystiske marskandiser, en butik i BROEN fyldt med mystik og magi, og som er åben hele ugen op til festivalen. Rundt omkring i byen vil der være en magisk stemning.